سزارین
?????????
?????? ??

پویان ? وبلاگ.این وبلاگ برای ارائه مطالب به دانشجویان ساختم و امیدوارم مطالب وبلاگ مورد استفاده شما قرار بگیره 09301011105
????? : poyan24@gmail.com



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 340
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 340
بازدید ماه : 1347
بازدید کل : 79987
تعداد مطالب : 756
تعداد نظرات : 64
تعداد آنلاین : 1



جاوا اسكریپت


?
???????: پویان |
دو شنبه 5 ارديبهشت 1390 |
<-CategoryName->

سزارین در ایران دو برابر استاندارد جهانی
«جهان بيش از هر زمان ديگري به ماما نياز دارد» شعار جهاني روزماما از سال 2006 تاكنون است، شعاري كه در كشور ما در عمل چندان توجهي به‌ آن نمي‌شود اين را آمار سزارين‌ها مي‌گويد كه در ايران 2برابر استانداردهاي جهاني است و ديگر زايمان طبيعي به كسي پيشنهاد نمي‌شود.

آمار رسمي كه اتفاقا از سوي وزير بهداشت هم اعلام شده، مي‌گويد آمار سزارين در كشور ما 44‌درصد است در حالي كه طبق استانداردها بايد به 22 درصد برسد.


اما اين متوسط آمار كشوري است چرا كه آمار سزارين در گيلان به 80 درصد آمار زايمان‌ها و در سيستان و بلوچستان به 5 درصد زايمان‌ها محدود مي‌شود.ماجرا اين است كه زياد بودن آمار سزارين در كشوري نه‌تنها نشان از بهتر بودن نظام سلامت نيست، بلكه مشكلات آن كشور در اين حوزه را گوشزد مي‌كند. از نظر علمي بايد 15 تا20 درصد از زايمان‌هاي هر جامعه‌اي به صورت سزارين باشد.
زايمان سزارين يك عمل جراحي غيرانتخابي است، به اين معني كه در صورت وجود مشكلاتي مانند كوچك بودن لگن مادر، پزشك تشخيص مي‌دهد كه اين عمل جراحي براي حفظ سلامت مادر يا نوزاد انجام شود. اما علي‌رغم اين موضوع در كشور ما اين عمل جراحي با همه عوارض بعد از آن، به شكل انتخابي از سوي مادر يا با تشويق پزشك انجام مي‌شود.
اما زايمان طبيعي به خاطر فوايدي كه براي مادر و نوزاد دارد، مورد تاييد است. اين مزيت‌ها شامل كاهش عوارض جراحي، جلوگيري از خونريزي، كاهش خطر عفونت، جلوگيري از جراحت اعصاب مجاري ادراري و شكم، آغاز سريع‌تر تغذيه با شير مادر نسبت به عمل سزارين و پرداخت هزينه كمتر است.
در انگليس هر مادر باردار يك تا 3 نوبت سونوگرافي مي‌شود و آمار سزارين در اين كشور 21 درصد از كل زايمان‌هاي انگليس است، اما در ايران يك مادر ممكن است تا 15 بار سونوگرافي شود و آمارهاي غيررسمي در شهري‌هاي بزرگ نشان مي‌دهد كه بيش از 70 درصد زايمان‌ها به روش سزارين است.
گذشته از تبعات منفي بالا بودن سزارين‌ها براي مادران، نبود توجه به جايگاه ماما‌ها در ترويج و فرهنگ‌سازي براي مراقبت‌هاي دوران بارداري و زايمان طبيعي، به بيكاري آنها نيز دامن‌زده است.
در اين زمينه، رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس در مراسمي كه به مناسبت روز جهاني ماما (15 ارديبهشت) دو روز زودتر با حضور مسوولان وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: براساس استانداردهاي جهاني به ازاي هر هزار تولد 30 تا 50 ماما نياز است. بر اين اساس در كشور ما كه يك ميليون و 300 هزار تولد در سال داريم نبايد ماماي بيكار داشته باشيم، اما بيش از دو سوم جمعيت مامايي كشور اشتغال مناسب نداشته يا بيكار هستند.
او با تاكيد بر به‌كارگيري ماماها براساس تعريف‌ها و نياز‌هاي جديد افزود: برنامه‌هاي شبكه بهداشت و درمان كشور مربوط به سال 1351 است كه جمعيت ايران 30 ميليون بوده و امروز نظام شبكه بهداشت و درمان با شاخص‌هاي جديد همخواني ندارد.
بيمه نبودن خدمات مامايي
علاوه بر بالا بودن آمار سزارين، بي‌توجهي به جايگاه ماماها در ارائه خدمات مشاوره دوران بلوغ، مشاوره قبل و پس از ازدواج، مسائل زناشويي، مشاوره براي بارداري و همه آنچه كه به عنوان بهداشت باروري مطرح مي‌شود، نيز پررنگ نيست.در واقع جايگاه ماما در نظام سلامت تنها به انجام زايمان طبيعي برنمي‌گردد، خصوصا كه اين گروه اجازه تاسيس مطب را هم دارند.
به گفته ماماها، اين رشته از نداشتن يك جايگاه مشخص در وزارت بهداشت ضربه خورده است. ماماها خواهان استقلال دانشكده‌هاي مامايي و برخورداري از رديف استخدام خاص براي گروه مامايي هستند.
مسائل بيمه‌ها و قرارداد با ماماها نيز سبب تعطيلي مطب‌هاي مامايي شده و رسيدگي نكردن به مشكلات آنها باعث بيكاري بالغ بر 30 هزار ماما شده است.
عضو هيات مديره سازمان نظام پزشكي تهران در همين راستا از شوراي عالي بيمه تقاضا كرد پوشش بيمه‌اي خدمات مامايي را تصويب كند.
ناهيد خداكرمي در گفتگو با ايسنا گفت: مادران بارداري كه نمي‌توانند مراقبت‌هاي دوران بارداري، وضع حمل و غيره خود را با فرانشيزم از ماما دريافت كنند، اجبارا به بخش‌هاي تخصصي مراجعه مي‌كنند كه پيامد اين امر از يكسو تحميل هزينه‌هاي گزاف به سازمان‌هاي بيمه‌گر است و از سوي ديگر ماماها نمي‌توانند در دفاتر كار خود به قشر محروم خدمات لازم را ارائه دهند.
او با تاكيد بر ضرورت تصويب پوشش بيمه‌اي ماماها در تمامي خدمات مامايي اعم از نسخه‌نويسي و انجام زايمان، افزود: در ايران نيز همانند ساير كشورهاي جهان خدمات بايد بيمه شود نه دهنده خدمت.
رئيس انجمن علمي مامايي ايران از شوراي عالي بيمه تقاضا كرد، با تصويب پوشش بيمه‌اي خدمات مامايي به وضعيت نابسامان بيمه‌اي پايان دهند و جهت رفع گوشه‌اي از مشكلات مادران باردار قشر محروم جامعه اقدام كنند.
طرح‌هاي وزارت بهداشت
وزير بهداشت در اين زمينه از اقداماتي در جهت در نظر گرفتن ماماي همراه براي زنان باردار خبر داد و با اشاره به قانون ارتقاي بهره‌وري گفت: قانون ارتقاي بهره‌وري نيروهاي باليني شامل حال ماماها نيز مي‌شود.
مرضيه وحيددستجردي در مراسم روز جهاني ماما كه 2 روز زودتر برگزار شد، گفت: به مناسبت روز ماما، اقداماتي در وزارت بهداشت در نظر گرفته شده تا ماماي همراه براي زنان باردار داشته باشيم. به اين ترتيب ماماها همراه زنان باردار در فاز اوليه زايمان و حتي در منزل همراه زن باردار خواهند بود و در فازهاي بعدي زايمان، حمايت‌هاي رواني و عاطفي را به زنان باردار ارائه خواهند داد.
وي افزود: به ماماهاي همراه براساس ساعت كار، ويزيت مامايي تعلق مي‌گيرد.
دستجردي با ابراز اميدواري نسبت به اين كه ماماي همراه در قسمت بيمه نيز به تصويب برسد و تحت‌پوشش بيمه قرار گيرد، گفت: اين طرح به صورت خصوصي نيز پيام خوبي براي زنان دارد.
او با اشاره به عمر 91 ساله مامايي در كشور و لزوم تحت‌پوشش بيمه قرار گرفتن خدمات زايمان و مامايي در دفاتر كار ماماها، گفت: خوشبختانه وزارت رفاه در دولت دهم رويكرد مثبتي دارد. بايد پيگيري‌هاي لازم به منظور تحت‌پوشش بيمه قرار گرفتن خدمات ارائه شده از سوي دفاتر كار مامايي صورت گيرد.
او با اشاره به فعاليت حدود 4 هزار و 600 ماما در طرح پزشك خانواده گفت: بايد به ازاي هر 10 هزار نفر جمعيت 2 ماما داشته باشيم كه با توسعه پزشك خانواده به شهرها ماماهاي بيشتري به كار گرفته مي‌شوند.
دستجردي آمار مرگ و مير نوزادان در كشور را 5‌/‌12 در هزار عنوان كرد و گفت: امروزه در كشور 50 هزار و 340 ماما تربيت شده كه از اين ميزان تنها 20 هزار نفر در سمت ماما شاغل هستند.
__________________

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






????????: سزارین, سزارین در ایران, ,

?
????? ?????

» <-PostTitle-> ( <-PostDate-> )

?????
????????
?? ??? ????
????????