بررسی پونتياک گراندپری GTP
قدرت مانور بالا, شخصيت منحصر به فرد و كارا
براي قضاوت در مورد تولد دوباره پونتياك گراندبري، در نظر اول بايد گفت كه مدل 2004 آن تميزتر ، خشن تر و از كيفيت بر تري نسبت به مدلهاي قبليش برخوردار است. اين مدل جديد با از بين بردن بسياري از نقايصش اماده و مسلح جهت رقابت در گروه خودروهاي چهار درب متوطس مي باشد.
در حالي كه بازيكنان عمده اين گروه، كه همانا ژاپني ها هستند، در دوساله گذشته مدلهاي جديدي با موتورهاي قوي v-6 به بازار عرضه كرده اند و قسمت عمده بازار را در دست گرفته اند. خودروهاي ژاپني مخصوصاً از اوايل دهه نود تا بحال بخاطر كيفيت بالا، قيمت پائين و قدرت مانور بهتر (نسبت به خودروهاي آمريكايي) همواره جذاب تر بوده اند.
ولي پونتياك اصلي را كه در اذهان عموم جا افتاده مبني بر اينكه خودروهاي آمريكايي مشهورند فقط براي ايجاد هيجان در مسيرهاي مستقيم را مي خواهد تغيير دهد. به همين جهت است كه بسيار بر روي قدرت مانور گراند بري كار كرده و مي توان گفت كه تا بالا ترين حد ها نيز پيش رفته است. سيستم مكفرسون جلو و تعليق چند بازو عقب آن بصورتي تنظيم شده است كه هم درزمان رانندگي از بالانس بسيار خوبي برخوردار مي باشد و در عين حال از راحتي نيز كاسته نشده است.
گروه AKA COMPG كه بخاطر سيستم هاي تعليق حرفه اي مسابقه اي مشهور مي باشد به كمك پونتياك آمده جهت پيشرفت ديناميكي گراند بري. در كنار طراحي پيشرفته اي كه اين گروه انجام داده ، رينگهاي آلومينيومي سبكتر 17 اينچي و لاستيكهاي حرفه اي باعث بردن تحمل نيروي گريز از مركز جانبي تا 0.83 گرم را شده است. در عمل گراند بري بسيار مستحكم حركت مي كند و در سرپيچهاي تند با سرعت بالا زياد تمايلي به منحرف شدن از مسيري كه بهش فرمان داده ايد ندارد و تمام اينها در حالي است كه از سيستم تعليق خشكي برخوردار نمي باشد. با وزني حدود 3/1 تن GTP خودروي سنگيني است كه در حركت نيز بسيار با ثبات مي باشد. اين حالت آن فقط يك پيام را به راننده مخابره مي كند و آن اين است كه اين خودرو با كمي خشونت آزرده نمي شود و شروع به وسوسه كردن راننده جهت فشردن پاي راست بر روي پدال مي كند.
این عکس کوچک شده است برای مشاهده ی سایز اصلی کلیک کنید |
راي كمك به رانندگان ناشي سيستم الكترونيكي كنترل ثبات بر روي چهار چرخ اين خوردو نسب شده كه ساخت كارخانه بوش آلمان مي باشد. لبته عملكرد اين دستگاه آنقدر نيست كه هيجان رانندگي را از بين ببرد و مي توان گفت اجازه رانندگي جسورانه را به راننده مي دهد با كمي تصحيح خفيف ، مانند سيستم هاي ديناميك گراند بري، داخل آن نيز به بلوغ مشابهي رسيده است. با كمي اقتباص از خودروهاي اروپايي ظاهر داخل اين اتومبيل تميز تر و مدرنتر از مدل قبليش بنظر مي رسد. صفحه هاي نمايش هنوز بنظر كمي بزرگتر از حد متعارف مي آيند كه البته به خواندن آنها كمك مي كند و همچنين قطر فرمان بنظر كمي بزرگ مي رسد ولي در عوض به خواندن آمپرها كمك مي كند. با قرض گرفتن يك ايده از شركت ساب (كه متعلق به GM مي باشد) در شب داشبورد مي تواند تاريك شود و تمام اطلاعات لازم از قبيل سرعت، دور موتور ، ميزان سوخت و ... را راننده بر روي شيشه جلو ببينيد، اين همان سيستمي است كه در هواپيما هاي جنگي از آن استفاده مي شود و با نام ( HUD: HEAD UP DISPLAY ) معروف مي باشد. از پيشرفتهاي ديگر اين مدل به حداقل رساندن شكافهاي بين قسمتهاي مختلف داشبورد مي باشد كه البته تا رسيدن به اودي A4 كه استاندارد جديدي را بنا نهاده فاصله دارد.
از نظر قيمت مدل جديد گراند بري با مدل قبليش زيد تفاوتي ندارد و قيمت آن از 21.760 دلار شروع شده و بنا به لوازم اظافي كه بر روي آن قابل سفارش مي باشند تا 27.225 دلار قابل ارتفاع مي باشد. البته شركت GM اين نويد را به رانندگان حرفه اي تر داده است كه سال ديگر مدل اسپرتي تر آن را با موتور V-8 به بازار فرضه نمايد.
نظرات شما عزیزان:
????????: بررسی پونتياک گراندپری GTP , پونتياک گراندپری, ,