سیستم مولتی پلکس
?????????
?????? ??

پویان ? وبلاگ.این وبلاگ برای ارائه مطالب به دانشجویان ساختم و امیدوارم مطالب وبلاگ مورد استفاده شما قرار بگیره 09301011105
????? : poyan24@gmail.com



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 112
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 112
بازدید ماه : 730
بازدید کل : 141010
تعداد مطالب : 756
تعداد نظرات : 64
تعداد آنلاین : 1



جاوا اسكریپت


?
???????: پویان |
شنبه 21 اسفند 1389 |
<-CategoryName->

معرفي سيستمهاي مولتي پلكس و نحوه كاركرد اجزا ابن سيستم:

مقدمه:

در اولين سالهاي توليد اتومبيل و توليد اين ساخته دست بشر تا به امروز شاهد پيشرفتهاي زيادي در اين صنعت بوده ايم كه يكي از بنيادي ترين صنعتهاي قرن حاضر و جزو صنايع مادر ميباشد.

در اين بين مقوله الكتريك خودرو تا حدودي از قافله پيشرفت عقب افتاد چون در زمانهاي اوليه بيشتر توجه خودرو سازان بر روي ططراحي موتور شاسي فرم اتاق و …بود، همچنين استفاده وسيع از وسايل الكترونيكي تا به اين حد كه امروزه در خودروها كاربرد دارد مورد توجه نبود. اما با توجه به مسائل بالا و افزايش قيمت قطعات مصرفي دستمزد بالا سعي بر كاهش هزينه و بالا بردن كيفيت خودرو خودرو سازان رو به يكي از موارد موجود كه همان لزوم ساده كردن سيم كشي موجود خودرو و ارتقا اين سيستم براي به كارگيري منابع مصرف كننده در خودرو معطوف كرد.

در اين بين توجه متخصصان به سيستمي كه در صنايعه مخابراتي مورد استفاده بود معطوف شد و همان سيستم مولتي پلكس بود. كه البته با تلفيق اين سيستم با ساير تكنولوژي هاي موجود به صورت امروزي در خودرو سازي مورد استفاده قرار گرفت.

كشورهاي مختلف استانداردهاي خاص و نام هاي خاصي رو براي كاربرد اين سيستم به كار ميبرند كه از جمله معروفترين اونها ميشه به:

1-استاندارد Can : ساخت المان كه در خودرو هاي بنز ب.ام.و فيات و ولو به كار ميرود.

2-استاندارد Van : ساخت كشور فرانسه و روي محصولات رنو و پژو اين كشور مورد استفاده هست.

3-استاندارد j1850 : ساخت كشور امريكا ميباشد كه بر روي محصولات توليد كرايسلرفورد و جي ام مورد استفاده ميباشد.

4-استاندارد proprietary : توليد كشور ژاپن است كه بر روي محصولات اين كشور مورد استفاده مي باشد.

5-استاندارد Absus : محصول المان و مورد استفاده بر روي محصولات گروه فولكس واگن.

در ميان استانداردهاي بالا Can از موفق ترين اون ها به حساب مي آيد و بيشتر خودرو سازان از اين استاندارد بر روي محصولاتشون استفاده ميكنند.

در ادامه بته لزوم استفاده از سيستم مولتي پلكس اشاره خواهيم كرد. البته تعداد كمي از موارد در بالا ذكر شد كه توجه شما رو به ساير موارد جلب ميكنم.

1-افزايش بيش از حد استفاده از قطعات الكترونيكي در خودرو.

2-ساده سازي استفاده از سيم كشي و ساده سازي دسته سيم ها.

3-بالا رفتن تعداد ارتباط ميان ECU با ساير اجزا اتومبيل و نياز به هماهنگي كردن داده ها.

4-بالا بردن كيفيت ايمني و اسايش در خودرو ها.

5-تغيير روش هاي عيب يابي خودرو و نياز به ساده كردن كار كردن به دستگاه هاي عيب يابي و خود مجموعه وسايل داخل خودرو.

نحوه قرار گيري ECU ها در سيتم مولتي پلكس.

1-                Star: در چيدمان تمام ECU هاي موجود به صورت جداگانه به ECU مركزي وصل ميشود.

2-                Bus : در اين حالت ECU ها پس از اتصال به يكديگر نيز وصل ميشوند.

3-                Tree : تلفيقي از دو شبكه بالا ميباشد.

4-                Lattice : در اين نوع اتصال ECU ها به گونه اتفاقي به يكديگر متصل هستند.

5-                Ring : در اني حالات بين دو ECU يك ECU ديگر قرار گرفته است.

خوب همون طور كه قبلا گفتيم اين سيستم در صنايع مخابراتي موزد استفاده بوده حال نحوه انتقال اطلاعات بدين گونه ميباشد.

1-از طريق دو رشته كه فركانس بالايي دارند.

2-سيم هاي كواكسيال

3-مادون قرمز(اينفرارد)

4-ارتباط راديويي

5-خط تلفن

6-فيبر نوري

7-خوب يواش يواش از بحث معرفي خارج شده و به 206 ميپردازيم.

BSI :

يكي از مهم ترين قطعات در سيستم هاي مولتي پلكس ميباشد. اين ECU در واقع سرور شبكه ميباشد و اطلاعاتي كه بين ECU هاي ريگه رد  و بدل ميشه رو منتقل ميكنه . همچنين يكي از واسطه ها بين سيستم Van هست كه برق سيستم فعال سازي و در نهايت كنترل و نظارت بر اين شبكه بر عهده اين ECU ميباشد. همچنين وقتي شما ECU هاي خودرو رو عيب يابي ميكنيد در واقع سيستم BSI در اين بين نقش واسطه رو ايفا ميكند.

شبكه هاي موجود در 206 سه عدد ميباشد كه :

1-                     CAN

2-                     BODY VAN

3-                     VAN Comfort

پر سرعت ترين شبكه CAN ميباشد كه انتقال اطلاعات در اون تا MB/S1 هم ميرسه .

حال ببينيم نحوه انتقال اطلاعات بين دو شبكه VAN و‌ CAN چگونه است؟

1- Pint to Point :

در اين روش اطلاعات مشخص از ECU فرستنده به ECU گيرنده ميرسد و در كل اطلاعات مورده نظر داراي يك گيرنده مشخص هست.

2- BROAD CAST :

تو اين سيتم اطلاعات روي شبكه فرستاده ميشه و هر ECU بر حسب نياز خودش به اطلاعات منتشر شده از اونها استفاده ميكند.

3- Point Multi :

اين روش با روش بالا كمي شبيه به هم مي باشند با اين تفاوت كه در روش بالا شما اطلاعات رو كه از يك ECU دريافت و منتشر ميكنيد در سرتاسر شبكه پخش ميشه ، اما در روش سوم اطلاعات به چند ECU مشخص فرستاده ميشه.

همچنين بايد اضافه نمود كه در سيستم VAN و هنگامي كه اطلاعات به روش هاي 2 و 3 منتشر مي شوند اگر اطلاعات مورد نياز از يك ECU دريافت نشود كل مجموعه به كار خودش ادامه مي دهد و يا اگر اطلاعات ناقص و غلط باشد بدون هيچ گونه واكنشي نسبت به نمايش اطلاعات اقدام مي نمايد. اما در شبكه CAN  اين گونه نيست بلكه هر گاه يك ECU اطلاعات ناقص منتشر كند يا اطلاعات بهش نرسد با اطلاع دادن به يك ديگر ECU ها باعث ميشود كه ساير مجموعه صبر كرده تا اطلاعات درست در سيكل و دور بعدي بدست آيد. البته اين رو بايد اضافه كرد كه در همين سيستم اگر يك قسمت مجموعه اطلاعات ناقص و يا همراه با خطا صادر كند توسط شمارنده اي كه در سيستم تعبيه شده از مدار خارج شود و اطلاعات ارسالي نيز بلوكه ميشود، كه اين امر باعث كاركرد ساير اجزا سيستم ميشود.

در خودرو 206 براي ارسال اطلاعات از استانداردي به نام O.S.I بهده ميبره. كه يك پروتكل خوب و پيشرفته اي مي باشد كه از قابليت هاي اون ميشه به نحوه ارسال اطلاعات به گونه هايي كه باعث تداخل نشه. هر ECU مخصوص اطلاعات مخصوص به خودش رو دريافت كنه . الويت هر نوع ديتا مشخص ميشه و … در كل از هفت لايه تشكيل شده كه فقط اونها رو نام ميبرم.

APPLICANTION

PRESENTATION

SESSION

TRANSPORT

NETWORK

LINK

PHYSICAL

شبكه VAN :

اين شبكه در سال هاي 1985 تا 1986 پا به عرصه گذاشت . در سال هاي 1992 تا 1993 تونست مجوز هاي كامل رو كسب كنه و با آغاز توليد صنعتيش كم كم فراگير شد.

انواع شبكه VAN :

1-شبكه Body Bus :

در اين شبكه نوع طبقه بندي دستگاه ها و ساير اجزا خودرو به صورت MASTER/SLAVE ميباشد. كه نوع مشخصه و اطلاعات هر ECU از نظر مهم بودن مشخص ميشه و تغييرات ايجاد شده بنا به مهم بودن نيز انجام ميشه و يا نمايش داده ميشه.

2-شبكه Bus Comfort :

اين شبكه بر خلاف نوع بالايي از قابليت انعطاف پذيري بيشتري برخوردار هست و در اون سيستم كاري بر مبناي Multi Master ميباشد كه هر ECU ميتواند اطلاعات رو بر روي شبكه بفرسته و در همون زمان نيز نشون داده بشه .

سيستم و شبكه مولتي پلكس CAN :

اين شبكه اولين بار در كشور المان و توسط شركت بوش به دنياي اتومبيل معرفي شد ، كه در اوايل دهه 80 اين اتفاق رخ داد. و چندين سال طول كشيد كه قابليت تطبيق با سيستم هاي خودرو و كسب مجوز رو داشته باشه. و بعد از اون توسط شركت بنز و در يكي از كلاس هاي گرون اين شركت كه همون كلاس S بود مورد استفاده قرار گرفت. اين شبكه بر خلاف شبكه قبلي از دو لايه براي ارتباط استفاده ميكند و سرعت انتقال اطلاعات نيز در اون به مراتب از شبكه قبلي بيشتر است.

نحوه كاركرد BSI . BSM . Com200 در پژو 206 :

ابتدا به معرفي BSI ميپردازيم كه در ادامه تكميل كننده ساير بخش ها نيز هست.

BSI كه مخفف شده كلمات {System Interface Built in}هست، در واقع يك سيستم داخلي ميباشد كه كنترل تمام سيستم هاي برقي اعم از الكترونيكي يا الكتروتيكالي در خودرو 206 رو بر عهده داره. وجود اين سيستم در واقع تضمين كننده صحت و سلامت كامل وسايل برقي خودرو شما نيز مي باشد  اين سيستم داراي مزاياي كه اگر دقت كنيم مي بينيم كه چقدر و در عين پيچيدگي چقدر ساده هست .

اولين مورد كنترل تمام ادوات به وسيله يونيت كامپيوتري مي باشد كه جزء نظارات دقيق و .مطمئن چيزي مد نظر نيست . دومين مسئله كمك به آسايش راننده و سر نشين خودرو هست .

با توجه به قابليت هايي كه داره آخرين مورد كه قبلاًبحث شد كاهش كاربرد سيم كشي در درون خودرو كه از پچيدگي اين مبحث نيز كاسته اين سيستم در خودروهاي 206 در زير داشبورد قرار دارد كه تفاوت ميان مدل هاي مولتي پلكس و غير اون در تعداد سوكت ها مي باشد كه مدل هاي مولتي پلكس 10 سوكت دارند در حالي مدل هاي غير مولتي پلكس 7شوكت دارند .

BSIها نيز در مدل هاي غير مولتي پلكس تقسيم بندي ميشن كه عمده اونها در سه دسته .B2.B1.B4قرار مي گيرن.اين سه دسته در هيچ عامل سخت افزاري تفاوت با همئيگه ندارن و فرقشون در ورژن نرم افزاري مي باشد . {كه همين نرم افزار مي تونه به 206 شما قابليت هاي خوبي ببخشه}

در 206 ها بخصوص در مدلهايي كه در ايران وجود دارند از نوع B2استفاده شده {مدل هايي غير مولتي پلكس}اما در مدل هاي مولتي پلكس از ورژني با قابليت هاي بالاتر از مدل مذكور استفاده ميشه كه در حد مدل B4هست.

از جمله قابليت استاندارد مدل B2ميشه به موارد ذيل اشاره كرد :

1-راهنماو فلاشر

2-گرمكن شيشه هاي عقب به انضمام اينه ها

3- ايموبيلازر

4-برف پاك كن جلو و عقب

5- اخطار جا گذاشتن سوئيچ و  روشن موندن چراغ هاي كوچك ماشين

6-قفل مركزي

7- برف پاك كن اتوماتيك

8-الادم چراغ سبز

9-تايمر لامپ سقفي

10-ريموت

11-اخطار گير بكس

سيستم COM2000:

اين مورد در خودروهاي 206 مولتي پلكس وجود دارد كه از طريق شبكه VAN BODYبا BSIارتباط برقرار مي كنه . كه موارد كنترلهاي راديو و ضبط خودرو برف پاك كن ها و راهنما رو بر عهده دارد و اين موارد فقط توسط يه سوكت 6 پايه انجام مي پذيرد .از وظايف مهم اين قسمت ميشه به :

1-انتقال دستور بوق به BSI

2-انتقال دستور به يونيت كيسه هاي هوا براي انفجار و عمل مكردن كيسه هوا

3- انتقال اطلاعات مربوط به راهنما و تمام عملكرد وانها

4- انتقال تمام اطلاعات مروبوط به برف پاك كن ها و نحوه عملكرد اونها به BSI

5- انتقال و دريافت اطلاعات به سيستم كدينگ سوديچ خودرو و دادن دستورات لازم مبني بر روشن شدن و يا جلوگيري از روشن شدن خودرو.

BSM:

اين سيستم در واقع مادر و سرپرست نحوه تقسيم جرياتن برق خودرو مي باشد . كه در تيپ هاي مولتي پلكس از طريق شبكه VANبا ساير قسمتها در ارتباط مي باشد .همچنين به عنوان يك واحد مجزا كه قابليت ارسال و دريافت اطلاعاترو داره محسوب ميشه كه در مدل غير مولتي پلكس اين چنين نيست و فقط فرمان بردار هست .

در اين باره از تاپيك به نقش سيستمها و شبكه هاي موجود 206 در مدارها و بخش هاي الكتريكال خودرو مي پردازيم .

سيستم چراغ هاي خودرو :

تواين بخش چندين مطلب بايد بررسي بشن اولين مورد سيستم روشن شدن چراغ ها مي باشد .

تو اين حالت BSI و BSM و COM2000 با يكديگر در ارتباط مي باشند.

شروع اين حالت از COM2000 بوده بدين صورت كه با اجرا عمل روشن كردن چراغ ها ابتدا اطلاعات در COM2000 مورد بررسي قرار ميگيره . و بعد از اون BSI فرستاده ميشه كه در اين جا نيز اطلاعات دوباره كد گشايي تحليل و در صورت صحت به BSM ارجاع داده ميشه و در نتيجه لامپها روشن ميشوند . اين سير مشخص دوباره از جهت مخالف ادامه داره به اين صورت كه زماني شما لامپها رو روشن ميكنيد بر روي امپر لامپي جهت اگاهي راننده نيز روشن ميشه.

مجموعه استارت:

زماني كه راننده سوييچ خودرو رو باز ميكنه { در مرحله اول يا A} برق بعد از سوييچ به BSI فرستاده ميشه. بعد از سپري شدن اين مرحله سيگنالي به امپر ها رسيده كه در اين حالت چراغ مربوط به دينام روشن ميشود. و بعد از استارت خودرو اين موضوع از طريق ECU انژكتورها و به وسيله شبكه به BSI رسيده و بعد از اون يك پيام به امپر رسيده كه حاكي از توانايي شارژ دينام مي باشد كه چراغ مربوط به امپر روشن مي شودو

اما يك نكته مهم رو بايد خدمت دوستان عرض كرد و اون اين هست:

كه در 206 هاي غير مولتي پلكس مجموعه امپر زير مجموعه اي از سيستم دينام مي باشد كه كاركرد هر مجموعه با ساير قسمتهاي اين بخش در ارتباط است و اگر زماني سوكت هاي مربوط به امپر بسوزد يا براي اينكه خودرو كيلومتر كاركرد رو نندازه دينام ديگه برق اوليه رو دريافت نكرده و به محض اينكه خودرو رو خاموش كنيد ديگر از شارژ دينام خبري نيست.

مجموعه سيستم برق خودرو:

سيستم مولتي پلكس:

در اين جا مجموعه هاي BSI و BSM و COM2000 فعال هستند. زماني كه راننده بوق خودرو رو كه بر روي فرمان قرار داره فشار ميده در واقع اتصالي رو برقرار ميكنه كه اين فرايند توسط COM2000 ابتدا تجزيه و تحليل ميشه و سپس به سمت BSI فرستاده ميشود. كه اين اطلاعات پس از چك شدن به BSM منتقل گرديد و BSM با انتقال برق بوق رو به صدا در مي آورد. تفاوت 206 هاي مولتي پلكس با غير مولتي پلكس در اين هست ك در غير مولتي پلكس به دليل عدم وجود عنصر COM2000 بوق بر روي دسته راهنما قرار دارد و كليدهاي اتصال بوق مستقيما به BSM متصل بوده و برق بعد از BSM به بوق ميرسد كه تاخيري در بوق زدن خودرو ندارد. اما در 206 هاي مولتي پلكس تاخير در به صدا در اومدن بوق مربوط هست به سيستم نرم افزاري كه در درون سيستم وجود دارد كه از به صدا در اومدن بوق به گونه ناخود اگاه جلوگيري كرده است


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






????????: سیستم مولتی پلکس, مولتی پلکس206, مولتی پلکس,

?
????? ?????

» <-PostTitle-> ( <-PostDate-> )

?????
????????
?? ??? ????
????????