سوخت رسانی زانتیا
?????????
?????? ??

پویان ? وبلاگ.این وبلاگ برای ارائه مطالب به دانشجویان ساختم و امیدوارم مطالب وبلاگ مورد استفاده شما قرار بگیره 09301011105
????? : poyan24@gmail.com



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 260
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 261
بازدید ماه : 541
بازدید کل : 136095
تعداد مطالب : 756
تعداد نظرات : 64
تعداد آنلاین : 1



جاوا اسكریپت


?
???????: پویان |
چهار شنبه 3 فروردين 1390 |
<-CategoryName->

سیستم سوخت رسانی انژکتوری اتومبيل زانتیا

 

سوخت رساني زانتيا

 

ویژگیهای سیستم سوخت رسانی الکترونیکی

1- تنظیم دقیق مقدار سوخت مورد نیاز.

2- تنظیم دقیق زمان جرقه.

3- بی نیازی از تنظیم موتور.

4- عملکرد مناسب موتور در شرایط مختلف جوی .

 

اجزای تشکیل دهندۀ سیستم انژکتوری الکتریکی

1- ECU (Electronic Control Unit) محاسبه گر موتور.

2- سنسور ها

3- عملگرها(actuators).

4- منیفولد هوا

5- ریل سوخت و رگلاتور فشار سوخت.

6- دسته سیم انژکتور.

7- چراغ عیب یاب سیستم انژکتور.

  

معرفی سیستم سوخت رسانی زانتیا 1800

ECU

محاسبه گر بکار رفته در اتومبيل 1800 که موتور XU7 JP4 LFY برروی آن نصب شده است از نوع:

BOSCH MP 7.3 میباشد. محاسبات موجود در آن جوابگوی استاندارد L4 یا EURO 2000 میباشد.همچنین این سیستم از مزیت استفاده از E.O.B.D برخوردار است. پاشش سوخت به ترتیب احتراق و جرقه دوتائیست.

سوخت رساني اتومبيل زانتيا

 

استاندارد L4

مخفف Level 4 Emission Standard میباشد. در این استاندارد میزان گاز های آلایندۀ موتور در حد Euro 2000 یا Euro III میباشد.به این منظور قطعات زیر به سیستم انژکتور اضافه شده اند :

 سنسور تعیین موقعیت میل سوپاپ

 سنسور شتاب سنج

 پمپ هوا

 سنسور اکسیژن دوم (up stream)

  

میزان گازهای آلا ینده در Euro X

زانتيا

سيستم سوخت رساني خودرو زانتيا

 

 

سوخت رساني ماشين زانتيا

معرفی سیستم E.O.B.D

این سیستم وظیفۀ کنترل عملکرد اتومبيل از جهت انتشار گازهای آلاینده را بعهده دارد و در صورت بروز اشکالاتی که موجب افزایش آلایندگی میگردندد ، با روشن کردن چراغ عیب یاب سیستم انژکتور اعلام خطر مینماید.

European On Board Diagnostic System.

 

 

معرفی سیستم سوخت رسانی زانتیا 2000

ECU

محاسبه گر بکار رفته در اتومبيل 2000 که موتور XU10 J4R RFV برروی آن نصب شده است از نوع:

BOSCH MP 5.2  میباشد. محاسبات موجود در آن جوابگوی استاندارد L3 یا EURO II است.پاشش سوخت توسط انژکتور ها در آن جفت جفت میباشد.و جرقۀ آن مانند 1800 است.

 

سنسور ها
Sensors

سنسور ها بطور کلی وظیفۀ جمع آوری اطلاعات مورد نیاز E.C.U را بعهده دارند. ساختمان آنها بعضی القائی و بعضی دیگر نوعی مقاومت متغییر و برخی از موادی که ولتاژ تولید میکنند ، میباشد. که بر حسب ساختمان داخلیشان خروجی آنها متفاوت است.

 

سنسور های القائی

مبنای کار این نوع سنسور ها القای جریان الکتریکی در سیم پیچِ در حال عبور از میدان مقناطیسی میباشد . پس در این ماجرا دو عضو اساسی لازم است :

1- سیم پیچ .

2- میدان مقناطیسی .

دررابطه با عملکرد سنسورهای القائی بکار رفته در زانتیا نیازی به استفاده از آهنربای دائمی نمیباشد و تنها یک قطعه فلز آهنی کافیست.

سیم پیچ مورد نیاز در خود سنسور تعبیه شده است.

بسته به نوع سنسور بعضی به ولتاژ + تغذیه نیاز داشته و بعضی نیاز ندارند.

 

سنسور

سنسورهائیکه در آنها مقاومت متغییر بکار رفته

ساختمان داخلی برخی سنسورها از مقاومت متغییر تشکیل شده است .

این مقاومت بسته به نوع سنسور و اینکه چه چیزی را چگونه حس کند انواع مختلفی دارد و از انواع زیر میباشند :

مقاومت متغییر نسبت به فشار.

مقاومت متغییر نسبت دما که خود دو نوع دارد NTC,PTC

مقاومت متغییر نسبت وجود نوعی گاز.

پتانسیو مترها.

 

NTC

مخفف Negative Temperature Coefficient  میباشد ، مقاومت این سنسور با تغییرات دما رابطه عکس دارد یعنی هر چه دما بالاتر رود مقاومت آن کمتر شده و هر چه دما پائین تر رود مقاومت آن بیشتر میگردد.

مقاومت صفر(اتصال کوتاه)= حداکثر دما

مقاومت بینهایت(قطعی) = حداقل دما

 

PTC

مخفف Positive Temperature Coefficient  میباشد ، مقاومت این سنسور با تغییرات دما رابطه مستقیم دارد یعنی هر چه دما بالاتر رود مقاومت آن بیشتر شده و هر چه دما پائین تر رود مقاومت آن کمتر میگردد.

مقاومت صفر(اتصال کوتاه)= حداقل دما

مقاومت بینهایت(قطعی) = حداکثر دما

 

مقاومت متغیر حساس به گاز

  برای سنجش مقدار اکسیژن موجود در محیط از دو نوع سنسور اکسیژن استفاده میشود، یک نوع مقاومتی است که نسبت به مقدار اکسیژن متغیر است ، نوع دیگر بسته به مقدار اکسیژن موجود در محیط تولید جریان میکند.

  

پتانسیو مترها

نوعی مقاومت متغیر میباشند که نسبت به جابجائی یک عضو متصل به آن مقاومت متغیری از خود نشان میدهند .

 از این نوع سنسورها معمولاً برای سنجیدن تغیر مکان اعضاء یا سنجش سطح مایعات استفاده میشود .

پتانسيومتر


سنسورهای سیستم انژکتور زانتیا

         سنسور دور موتور                                    engine speed sensor

         سنسور تعیین موقعیت میل بادامک                       reference sensor

         سنسور کیلومتر شمار                                vehicle speed sensor

         سنسور دمای آب                          cooling temperature sensor                

         سنسور دمای هوا                                 air temperature sensor

         سنسور فشار هوا                                   manifold air pressure

         سنسور ضربه                                                   knock sensor

         سنسور شتاب سنج                                      accelerator sensor

         سنسور های اکسیژن                 lambda sensor-oxygen sensor     

         سنسور دریچه گاز                                                           TPS

 

زانتيا

سنسور دور موتور

         این سنسور از نوع القائی میباشد، تعیین دورموتور  و زاویۀ میل لنگ که زمان پاشش سوخت و جرقه را مشخص مینماید از وظایف این سنسور میباشد .

         محل نصب آن در پائین سنسورهای آب بر روی پوستۀ گیربکس میباشد.

         زمان TDC سیلندر شمارۀ یک بصورت دو دندانۀ خالی در محل دندانه دار فلایویل مشخص شده است.

         از آنجا که خروجی این سنسور بصورت پالس میباشد لذا سیم آن از نوع فویل دار ( یا شیلد دار) است .

         سوکت آن سه سیمه و رنگ سوکت قهوه ای است.

سنسور دور موتور

عيب يابي

         در صورت خرابی این سنسور اتومبيل روشن نمی شود .

         خرابی سنسور ، اتصالی سیمهای آن و قطعی سیم ها توسط دستگاه عیب یاب lexia  قابل تشخیص میباشد.

         جهت آزمایش سنسور با مولتی متر لازم است مقاومت پایه 1و2 بین 300 تا 400 اهم باشد .

R 1,2=300~400 ohms

 

سنسور تعیین موقعیت میل بادامک

         این سنسور نیز از نوع القائی میباشد . و محل قرارگیری آن در روی سرسیلندر کنار سوکت کوئل است . رنگ سوکت آبی و تعداد پایه های آن 3 عدد میباشد .

         پایۀ 1 = 12+ ولت تغذیه .

         پایۀ 2 = ارسال ولتاژ به ECU .

         پایۀ 3 = اتصال بدنه .

         وظیفۀ این سنسور کمک به سنسور دور موتور در تعیین دقیقتر زمان جرقه و تشخیص سیلندر دارای احتراق ناقص میباشد . این سنسور فقط در مدل 1800 موجود میباشد .

نحوۀ عملکرد

هنگامیکه زائدۀ موجود در انتهای میل بادامک در مقابل سنسور قرارمیگیرد سنسور ولتاژ صفر و در غیر اینصورت ولتاژ 12+ را به ECU ارسال میکند .

اتومبيل زانتيا

سوخت رساني زانتيا

 

عیب یابی

خرابی این سنسور تاًثیر محسوسی بر عملکرد اتومبيل ندارد و فقط در میزان آلایندگی موتور اثر گذار است در حدی که اتومبيل دیگر در محدودۀ استاندارد L4 عمل نمیکند .

دستگاه عیب یاب lexia اتصالی ، قطعی و خرابی سنسور را نشان میدهد .

 

تشخیص احتراق نادرست

سوخت رساني

 

سنسور کیلومتر شمار

         این سنسور القائی و در روی پوستۀ دفرانسیل قرار دارد. سوکت آن سفید و تعداد پایه های آن 3 عدد میباشد .

         پایه 1 = برق 12+ از فیوز f6  جعبه فیوز داخل اطاق .

         پایه 2 = اتصال بدنه .

         پایه 3 = ارسال پالس به پردازشگر داخل صفحه آمپر .

         خرابی ، اتصالی و قطعی آنرا lexia نشان میدهد .

         خرابی آن در سیستم انژکتور بوش اثری ندارد ولی در سیستم ساژم باعث نامنظم کارکردن  و خاموش شدن موتور میگردد .

         خرابی آن در عملکرد سیستم ABS اثر گذار است .

 

سنسور دمای آب

         این سنسور از نوع مقاومت NTC میباشد و رنگ سوکت آن سبز و 2 پایه دارد .

         محل قرارگیری در سرسیلندر روی محفظۀ ترموستات .

         وظیفه آن اعلام دمای مایع خنک کننده به ECU جهت تعیین مقدار پاشش سوخت و زمان جرقه میباشد .

         مقاومت آن در دمای 80 درجه 300 اهم و در دمای 20 درجه 2500 اهم است .

         خرابی آن باعث بد کار کردن موتور در دمای پایین یا رقیق سوزی در دمای بالا میگردد.

         در هنگام باز کردن آن از سرد بودن موتور اطمینان حاصل نمائید و پس از تعویض آن مدار خنک کننده را هواگیری نمائید.

 

اجزا زانتيا

 

 

سنسور دمای هوا

         این سنسور NTC بوده و سوکت آن خاکستری و دارای 2 پایه میباشد . محل قرارگیری آن در اطاقک شتاب جلوی دریچه گاز میباشد .

         مقاومت آن در دمای 20 درجه 2500 اهم و در دمای 80 درجه 300 اهم میباشد .

         در صورت خرابی در میزان آلایندگی و عملکرد نامنظم به جهت تنطیم نبودن مقدار سوخت و زمان جرقه ، تاًثیر دارد .

         هرگونه خرابی این سنسور را lexia نشان میدهد .

دريچه گاز

 

سنسور فشار هوا

         این سنسور از نوع مقاومت متغیر نسبت به فشار میباشد و در زیر منیفولد هوا بعد از اطاقک شتاب نصب شده ، سوکت آن خاکستری و دارای 3 پایه است .

         در صورت خرابی ، اتومبيل در هنگام شتاب گیری (گاز خوردن یا برداشتن پا از روی پدال گاز) دچار دور موتور نامنظم (ریپ) میشود .

         علائم خرابی این سنسور شبیه به علائم خرابی سنسور TPS میباشد . روش تشخیص خرابی سنسور TPS بعداً بیان میگردد .

         روش تست آن با مولتی متر پیچیده و در کارگاه تقریباً غیر ممکن است لذا برای این کار از دستگاه عیب یاب کمک میگیریم .

سوخت رساني

  

سنسور ضربه

         این سنسور در مقابل ضربات وارده بر آن ولتاژ تولید میکند . و به این وسیله به ECU اعلام میکند که اتومبيل دچار ناک (کوبش) شده که در پی آن ECU با تصحیح مقدار پاشش و زمان جرقه از ادامه یافتن ناک جلوگیری میکند .

         این سنسور زیر منیفولد هوا روی بلوک سیلندر نصب شده است . دارای 3 پایه و رنگ سوکت آن سبز است .

         هنگام نصب آن لازم است تا با گشتاور 2 کیلو گرم متر بسته شود تا عملکرد مناسب خود را داشته باشد .

         خرابی آن با lexia قابل تشخیص است و در صورت خرابی بر کشش اتومبيل اثر میگذارد .

 

زانتيا

سنسور ناك

 

 

نکاتی در رابطه با ایجاد ناک

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






????????: زانتیا, خودرو زانتیا, سوخت رسانی, سوخت رسانی زانتیا, سنسورهای زانتیا, سنسور,

?
????? ?????

» <-PostTitle-> ( <-PostDate-> )

?????
????????
?? ??? ????
????????