سیستم سوخت رسانی انژکتوری اتومبيل زانتیا
ویژگیهای سیستم سوخت رسانی الکترونیکی
1- تنظیم دقیق مقدار سوخت مورد نیاز.
2- تنظیم دقیق زمان جرقه.
3- بی نیازی از تنظیم موتور.
4- عملکرد مناسب موتور در شرایط مختلف جوی .
اجزای تشکیل دهندۀ سیستم انژکتوری الکتریکی
1- ECU (Electronic Control Unit) محاسبه گر موتور.
2- سنسور ها
3- عملگرها(actuators).
4- منیفولد هوا
5- ریل سوخت و رگلاتور فشار سوخت.
6- دسته سیم انژکتور.
7- چراغ عیب یاب سیستم انژکتور.
معرفی سیستم سوخت رسانی زانتیا 1800
ECU
محاسبه گر بکار رفته در اتومبيل 1800 که موتور XU7 JP4 LFY برروی آن نصب شده است از نوع:
BOSCH MP 7.3 میباشد. محاسبات موجود در آن جوابگوی استاندارد L4 یا EURO 2000 میباشد.همچنین این سیستم از مزیت استفاده از E.O.B.D برخوردار است. پاشش سوخت به ترتیب احتراق و جرقه دوتائیست.
استاندارد L4
مخفف Level 4 Emission Standard میباشد. در این استاندارد میزان گاز های آلایندۀ موتور در حد Euro 2000 یا Euro III میباشد.به این منظور قطعات زیر به سیستم انژکتور اضافه شده اند :
سنسور تعیین موقعیت میل سوپاپ
سنسور شتاب سنج
پمپ هوا
سنسور اکسیژن دوم (up stream)
میزان گازهای آلا ینده در Euro X
معرفی سیستم E.O.B.D
این سیستم وظیفۀ کنترل عملکرد اتومبيل از جهت انتشار گازهای آلاینده را بعهده دارد و در صورت بروز اشکالاتی که موجب افزایش آلایندگی میگردندد ، با روشن کردن چراغ عیب یاب سیستم انژکتور اعلام خطر مینماید.
European On Board Diagnostic System.
معرفی سیستم سوخت رسانی زانتیا 2000
ECU
محاسبه گر بکار رفته در اتومبيل 2000 که موتور XU10 J4R RFV برروی آن نصب شده است از نوع:
BOSCH MP 5.2 میباشد. محاسبات موجود در آن جوابگوی استاندارد L3 یا EURO II است.پاشش سوخت توسط انژکتور ها در آن جفت جفت میباشد.و جرقۀ آن مانند 1800 است.
سنسور ها
Sensors
سنسور ها بطور کلی وظیفۀ جمع آوری اطلاعات مورد نیاز E.C.U را بعهده دارند. ساختمان آنها بعضی القائی و بعضی دیگر نوعی مقاومت متغییر و برخی از موادی که ولتاژ تولید میکنند ، میباشد. که بر حسب ساختمان داخلیشان خروجی آنها متفاوت است.
سنسور های القائی
مبنای کار این نوع سنسور ها القای جریان الکتریکی در سیم پیچِ در حال عبور از میدان مقناطیسی میباشد . پس در این ماجرا دو عضو اساسی لازم است :
1- سیم پیچ .
2- میدان مقناطیسی .
دررابطه با عملکرد سنسورهای القائی بکار رفته در زانتیا نیازی به استفاده از آهنربای دائمی نمیباشد و تنها یک قطعه فلز آهنی کافیست.
سیم پیچ مورد نیاز در خود سنسور تعبیه شده است.
بسته به نوع سنسور بعضی به ولتاژ + تغذیه نیاز داشته و بعضی نیاز ندارند.
سنسورهائیکه در آنها مقاومت متغییر بکار رفته
ساختمان داخلی برخی سنسورها از مقاومت متغییر تشکیل شده است .
این مقاومت بسته به نوع سنسور و اینکه چه چیزی را چگونه حس کند انواع مختلفی دارد و از انواع زیر میباشند :
مقاومت متغییر نسبت به فشار.
مقاومت متغییر نسبت دما که خود دو نوع دارد NTC,PTC
مقاومت متغییر نسبت وجود نوعی گاز.
پتانسیو مترها.
NTC
مخفف Negative Temperature Coefficient میباشد ، مقاومت این سنسور با تغییرات دما رابطه عکس دارد یعنی هر چه دما بالاتر رود مقاومت آن کمتر شده و هر چه دما پائین تر رود مقاومت آن بیشتر میگردد.
مقاومت صفر(اتصال کوتاه)= حداکثر دما
مقاومت بینهایت(قطعی) = حداقل دما
PTC
مخفف Positive Temperature Coefficient میباشد ، مقاومت این سنسور با تغییرات دما رابطه مستقیم دارد یعنی هر چه دما بالاتر رود مقاومت آن بیشتر شده و هر چه دما پائین تر رود مقاومت آن کمتر میگردد.
مقاومت صفر(اتصال کوتاه)= حداقل دما
مقاومت بینهایت(قطعی) = حداکثر دما
مقاومت متغیر حساس به گاز
برای سنجش مقدار اکسیژن موجود در محیط از دو نوع سنسور اکسیژن استفاده میشود، یک نوع مقاومتی است که نسبت به مقدار اکسیژن متغیر است ، نوع دیگر بسته به مقدار اکسیژن موجود در محیط تولید جریان میکند.
پتانسیو مترها
نوعی مقاومت متغیر میباشند که نسبت به جابجائی یک عضو متصل به آن مقاومت متغیری از خود نشان میدهند .
از این نوع سنسورها معمولاً برای سنجیدن تغیر مکان اعضاء یا سنجش سطح مایعات استفاده میشود .
سنسورهای سیستم انژکتور زانتیا
• سنسور دور موتور engine speed sensor
• سنسور تعیین موقعیت میل بادامک reference sensor
• سنسور کیلومتر شمار vehicle speed sensor
• سنسور دمای آب cooling temperature sensor
• سنسور دمای هوا air temperature sensor
• سنسور فشار هوا manifold air pressure
• سنسور ضربه knock sensor
• سنسور شتاب سنج accelerator sensor
• سنسور های اکسیژن lambda sensor-oxygen sensor
• سنسور دریچه گاز TPS
سنسور دور موتور
• این سنسور از نوع القائی میباشد، تعیین دورموتور و زاویۀ میل لنگ که زمان پاشش سوخت و جرقه را مشخص مینماید از وظایف این سنسور میباشد .
• محل نصب آن در پائین سنسورهای آب بر روی پوستۀ گیربکس میباشد.
• زمان TDC سیلندر شمارۀ یک بصورت دو دندانۀ خالی در محل دندانه دار فلایویل مشخص شده است.
• از آنجا که خروجی این سنسور بصورت پالس میباشد لذا سیم آن از نوع فویل دار ( یا شیلد دار) است .
• سوکت آن سه سیمه و رنگ سوکت قهوه ای است.
عيب يابي
• در صورت خرابی این سنسور اتومبيل روشن نمی شود .
• خرابی سنسور ، اتصالی سیمهای آن و قطعی سیم ها توسط دستگاه عیب یاب lexia قابل تشخیص میباشد.
• جهت آزمایش سنسور با مولتی متر لازم است مقاومت پایه 1و2 بین 300 تا 400 اهم باشد .
R 1,2=300~400 ohms
سنسور تعیین موقعیت میل بادامک
• این سنسور نیز از نوع القائی میباشد . و محل قرارگیری آن در روی سرسیلندر کنار سوکت کوئل است . رنگ سوکت آبی و تعداد پایه های آن 3 عدد میباشد .
• پایۀ 1 = 12+ ولت تغذیه .
• پایۀ 2 = ارسال ولتاژ به ECU .
• پایۀ 3 = اتصال بدنه .
• وظیفۀ این سنسور کمک به سنسور دور موتور در تعیین دقیقتر زمان جرقه و تشخیص سیلندر دارای احتراق ناقص میباشد . این سنسور فقط در مدل 1800 موجود میباشد .
نحوۀ عملکرد
هنگامیکه زائدۀ موجود در انتهای میل بادامک در مقابل سنسور قرارمیگیرد سنسور ولتاژ صفر و در غیر اینصورت ولتاژ 12+ را به ECU ارسال میکند .
عیب یابی
خرابی این سنسور تاًثیر محسوسی بر عملکرد اتومبيل ندارد و فقط در میزان آلایندگی موتور اثر گذار است در حدی که اتومبيل دیگر در محدودۀ استاندارد L4 عمل نمیکند .
دستگاه عیب یاب lexia اتصالی ، قطعی و خرابی سنسور را نشان میدهد .
تشخیص احتراق نادرست
سنسور کیلومتر شمار
• این سنسور القائی و در روی پوستۀ دفرانسیل قرار دارد. سوکت آن سفید و تعداد پایه های آن 3 عدد میباشد .
• پایه 1 = برق 12+ از فیوز f6 جعبه فیوز داخل اطاق .
• پایه 2 = اتصال بدنه .
• پایه 3 = ارسال پالس به پردازشگر داخل صفحه آمپر .
• خرابی ، اتصالی و قطعی آنرا lexia نشان میدهد .
• خرابی آن در سیستم انژکتور بوش اثری ندارد ولی در سیستم ساژم باعث نامنظم کارکردن و خاموش شدن موتور میگردد .
• خرابی آن در عملکرد سیستم ABS اثر گذار است .
سنسور دمای آب
• این سنسور از نوع مقاومت NTC میباشد و رنگ سوکت آن سبز و 2 پایه دارد .
• محل قرارگیری در سرسیلندر روی محفظۀ ترموستات .
• وظیفه آن اعلام دمای مایع خنک کننده به ECU جهت تعیین مقدار پاشش سوخت و زمان جرقه میباشد .
• مقاومت آن در دمای 80 درجه 300 اهم و در دمای 20 درجه 2500 اهم است .
• خرابی آن باعث بد کار کردن موتور در دمای پایین یا رقیق سوزی در دمای بالا میگردد.
• در هنگام باز کردن آن از سرد بودن موتور اطمینان حاصل نمائید و پس از تعویض آن مدار خنک کننده را هواگیری نمائید.
سنسور دمای هوا
• این سنسور NTC بوده و سوکت آن خاکستری و دارای 2 پایه میباشد . محل قرارگیری آن در اطاقک شتاب جلوی دریچه گاز میباشد .
• مقاومت آن در دمای 20 درجه 2500 اهم و در دمای 80 درجه 300 اهم میباشد .
• در صورت خرابی در میزان آلایندگی و عملکرد نامنظم به جهت تنطیم نبودن مقدار سوخت و زمان جرقه ، تاًثیر دارد .
• هرگونه خرابی این سنسور را lexia نشان میدهد .
سنسور فشار هوا
• این سنسور از نوع مقاومت متغیر نسبت به فشار میباشد و در زیر منیفولد هوا بعد از اطاقک شتاب نصب شده ، سوکت آن خاکستری و دارای 3 پایه است .
• در صورت خرابی ، اتومبيل در هنگام شتاب گیری (گاز خوردن یا برداشتن پا از روی پدال گاز) دچار دور موتور نامنظم (ریپ) میشود .
• علائم خرابی این سنسور شبیه به علائم خرابی سنسور TPS میباشد . روش تشخیص خرابی سنسور TPS بعداً بیان میگردد .
• روش تست آن با مولتی متر پیچیده و در کارگاه تقریباً غیر ممکن است لذا برای این کار از دستگاه عیب یاب کمک میگیریم .
سنسور ضربه
• این سنسور در مقابل ضربات وارده بر آن ولتاژ تولید میکند . و به این وسیله به ECU اعلام میکند که اتومبيل دچار ناک (کوبش) شده که در پی آن ECU با تصحیح مقدار پاشش و زمان جرقه از ادامه یافتن ناک جلوگیری میکند .
• این سنسور زیر منیفولد هوا روی بلوک سیلندر نصب شده است . دارای 3 پایه و رنگ سوکت آن سبز است .
• هنگام نصب آن لازم است تا با گشتاور 2 کیلو گرم متر بسته شود تا عملکرد مناسب خود را داشته باشد .
• خرابی آن با lexia قابل تشخیص است و در صورت خرابی بر کشش اتومبيل اثر میگذارد .
نکاتی در رابطه با ایجاد ناک
نظرات شما عزیزان:
????????: زانتیا, خودرو زانتیا, سوخت رسانی, سوخت رسانی زانتیا, سنسورهای زانتیا, سنسور,